torsdag 24 september 2009

Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag, tror jag!

Bob Hund får agera markör för var den första dagen på Mässan slutar. Det för en mycket nöjd och uppfylld ordförande i Skolbibliotek Väst


Att sammanfatta dagen i ett hastigt omsvep av superlativer... Det gör sig inte!

Absolut inte när klockan närmar sig midnatt.

Absolut inte efter att ha tjötat, brötat och stökat på den årliga BTJ-Puben.


Men några nedslag för att fånga känslan, det kan kanske ändå vara värt något?


Ni förstår... Att för första gången ha en egen monter på Bokmässan, alla fem skolbiblioteksföreningarna i Sverige, det är så oerhört rätt!

Timingen är total, då det händer så oerhört mycket omkring skolbibliotek i landet!

Just nu, dagligen, på Mässan... På Mässan.


Ja, något liknande har vi väl aldrig skådat tidigare?

Det är monterprogram, scenframträdanden, Cecilia Wikström (står helt plötsligt mitt i montern), seminarier, bloggande, artiklar, twittrande, diskussioner, medlemsskapsfrågor, utdelning av föreningarnas nya folder, diskussioner, samtal, kramar, skratt, telefonsamtal, fickminnen under näsan på deltagare i monterprogrammet, möten mellan ordförande, TPB initierar samarbete med föreningarna, landgångar (som tar sig formen av sallad från...Ehh, Fokus, inte Fonus,ok), öl och vin på BTJ följt av - Diskussioner, diskussioner och återigen diskussioner.

Allt om skolbibliotek!


Ibland är det så trångt med folk i montern, så det går inte att röra sig!

Ibland kommer vi, som jobbar i nätverket för mässor och seminarier, på oss själva med att vi utrrycker oss på följande sätt:

Här bor vi!

Och inte nog med det - Det känns BRA! Oerthört BRA!


Om Maud Hell från SBC, Lund (tidigare ordf. i Skolbibliotek Syd) dök upp i montern 10 gånger mellan 10 och 16, så var nog Helle Barett från Pedagogiska centralen i Malmö där 20 gånger.

Ett tag funderade jag faktiskt på om inte vi skulle fixa en liten hörna för Helle, där hon kunde ligga över natten. Ja, vakta grejerna i montern och så!

Anette Holmqvist, Skolverket och vår eminenta webadm. för Skolbibliotek.se, installerade både sig och sin lap-top i montern tidigt. Hon tog sig ett el-uttag och lade sen beslag på en stol och ett bord, och där satt vår aktiva bloggare och ömsom njöt, och ömsom svor över den totalt obefintliga kraften i uppkopplingen till mässans nätverk för press.


Frågan är om inte alla med en gnutta självrespekt och smak varit i vår monter idag?


Maud Hells kommentar "sums it up really well".

Lyssna på det här:

"Naje, jag hade ju egentligen inte tänkt att gå förbi er här igen. Det finns en EU-kommisionär därborta (Maud pekar), som gärna vill ha tips och råd om skolutveckling. Men sen var ju ändå tvungen att gå förbi här och se vad som händer, och nu... Ja, det är ju själve... Nu är jag ju fast här igen!"


Slutligen...

Även om uppkopplingen för oss med nätverks/modembehov var synnerligen "begränsad" under eftermiddagen, så var det ändå roligt att bevittna Bokmässans iver i att hänga på vågen av sociala medier.

Vid entréerna kunde köande besökare läsa Twittermeddelanden i strid ström, s.k. Twitterfountains. En kanonbra idé, tycker jag. Verkligen!

Sen vore det kanske ändå på sin plats att Mässan tydliggör var meddelandena publiceras.

Eller vad sägs om följande twittermeddelande som "råkade slinka med" inför hundratals köande besökares läshungrande ögon:

Besök Lärarförbundets monter. Där har de massor av god lakrits!


Tack för idag och god natt!

OCH vet ni vad?



Jag har faktiskt hittat hem...








Tror jag!




/Fredrik Ernerot, Ordförande Skolbibliotek Väst

2 kommentarer:

Anna sa...

Vilket fantastiskt inlagg, man blir glad bara av att lasa! :)

Anita sa...

GRATTIS! till er alla som jobbat så hårt med montern, programmet och allt annat. Jag har tänkt på er alla och saknar sååååå att inte vara i Gbg på mässan just i år. Kram till Helle, Anette, Maud och alla andra skolbibliotekskämpar.

/Anita