lördag 26 september 2009

Maskerad på Mässan?

MÄSSBLOGG 4


Lördagens mest minnesvärda händelse (förutom att Jan Eliasson med raska kliv passerar vår monter Skolbiliotek.se, varvid jag tänker - Undrar om det inte är han som är gäst i Här är ditt liv ikväll ändå), måste ändå vara följande gripande scen:


Efter att ha riggat teknik för en monterpunkt i Skolbiliotek.se, tar jag min dotter (snart fem år), och dagen till ära med pappa på den stora Bokmässan, med mig till Service Center (Utställarnas Moderskepp).

Jag tar mig en kopp kaffe i utställarnas lounge. Min dotter tar tillfället i akt att ta för sig ur de kaklådor som står uppdukade mitt i loungen.

Inget fel med det... Det är ju lördag!

Vi slår oss ned ute i Service Centers vänthall. Lugnet sprider sig.

Det är riktigt Skönt!

In i lokalen kommer två uniformerade poliser. En av poliserna slår sig ned bredvid vårt bord.

Min dotter äter kakor och dricker vatten...

Mmm, tänker jag. Det är väl inte en så stor grej för henne, det här med poliser och batonger och sånt där. Sånt som vi killar lät oss imponeras av som barn.


Fel, fel, fel. Fullständigt fel!


Plötsligt "fryser" min dotter. Munnen är öppen. Kakan har fastnat i handen...

Min dotter är som förtrollad.

Efter ett tag vrider hon blicken mot mig, fortfarande med vidöppen mun. Hon söker bekräftelse.

Mmm, säger jag. Det är riktiga poliser. De jobbar här, så det inte händer några dumheter på Mässan.

Min dotter fortsätter tyst att storögt studera de bägge poliserna.


Inget mer händer egentligen...


Inte förrän vi sitter i bilen på vägen hem.

Då hör jag hur min dotter självmant vidrör ämnet - Poliserna på Mässan.

Jadu, nu har du till och med sett riktiga poliser idag, hasplar jag ur mig.


Det blir tyst någon sekund.


Min dotter skrattar till, och så kommer det:


Nää Pappa. Det där var inga riktiga poliser förstår du väl.

De var bara utklädda!


Och så måste det naturligtvis vara! Om inte annat rimmar det faktiskt rätt så väl med resten av uppvisningen på golvet i mässhallarna idag. För inte kan väl ett sånt spektakel vara på riktigt?


/Fredrik Ernerot, Ordförande i Skolbibliotek Väst.

Inga kommentarer: